Tomi Ruotimo

Tomi RuotimoMenestyvää yritystä pitäisi tänä päivänä johtaa samaan tyyliin kuin taiteilijoiden kanssa kommunikoidaan, sanoo Houston Inc.in toimitusjohtaja Tomi Ruotimo.

Houston Inc.in Tomi Ruotimo ei ole ihan tavallinen yritysjohtaja. Ruotimo on aina ollut oman tiensä kulkija. Ensimmäinen "oikea" työpaikka oli Skopin atk-osaston ottolainauksen cobol-suunnittelijana. Vuonna 1993 lapsena vanhempiensa kanssa paljon reissannut Ruotimo muutti Skotlantiin ja perusti siellä oman Star Collaboration -nimisen yrityksen. Sen ensimmäinen asiakas oli Royal Bank of Scotland. Muita yhden hengen yrityksen asiakkaita olivat sittemmin muun muassa Deutsche Bank ja hollantilainen ABN Amro. Ehti Ruotimo Saudi-Arabian Riadiinkin asti kouluttamaan paikallista puolustusministeriötä.

Perustettuaan Houston Inc.in Suomeen, Ruotimo alkoi puhua agilesta ja scrumista. Ensimmäinen asiakashanke oli Osuuspankin verkkopalvelun rahoituspalvelun rakentaminen. Ruotimo oli sitä ennen lukenut agilesta ja scrumista ulkomaisista digitaalisen median aikakauslehdistä. Ensimmäisissä projekteissa oppeja sovellettiin Ruotimon sanoin "suhteellisen huonosti". Ruotimon mielestä Suomi kaipaa karismaattisia johtajia. Heitä on valitettavan vähän. Ruotimon näkemyksissä menestyvää yritystä pitäisi tänä päivänä johtaa samaan tyyliin kuin taiteilijoiden kanssa kommunikoidaan.

"Ketterä strategia vaatii karismaa, koska markkinamuutoksiin reagoiminen edellyttää tarvittaessa jopa u-käännösten tekemistä. Asioiden uskottava viestiminen vaatii myös paljon kilometrejä, joiden myötä karisma syntyy." Hänen mukaansa johtajan tulee nähdä heikkoja signaaleja ja uskaltaa tarttua niistä johonkin. Autoritaarinen käskyttävä johtamiskulttuuri ei sovi nykyaikaisiin yrityksiin, joissa luovat ihmiset työskentelevät." Ruotimon mielestä Suomessa vallitsee yhä myös management by perkele -kulttuuri - toisin kuin Ruotsissa.

"Meidän niin parjaamassamme naapurimaassa käydään aitoa dialogia, ja siksi siellä syntyy jatkuvasti niin innovatiivisia yrityksiä, uusia henkkamaukkoja ja clasohlsoneja. Suomalaisia vaivaa arjen rohkeuden puute." Hänen mukaansa Suomen olisi myös aika siirtyä informaatioyhteiskunnasta integraatioyhteiskuntaan, jossa palvelut ja toimialat leikkaavat toisensa. Good enough is good enough!

Konsulttiyritykset, jotka "myyvät pokerinaamalla yrityksille viisivuotissuunnitelmia" hän rinnastaa golffareihin, jotka panostavat hole in one -strategiaan. Tavoitteita ei saisi yrityksissä asettaa turhan kauas, tuloksia pitää pystyä projekteissa seuraamaan matkanvarrella. Nyt hankkeissa ei priorisoida riittävästi liiketoimintatarpeita.

"Me lähestymme asioita ylimmän johdon näkökulmasta. Liian monet yritykset katsovat, että agile-menetelmä kattaa vain testauksen ja toteutuksen, vaikka se kattaa paljon laajemman kaaren." Ketteryyteen liittyy ylilaadun välttäminen. Tuotteesta puristetaan irti tärkeimmät ominaisuudet lyhyellä aikajänteellä. "Yritykset tuottavat tavattoman paljon ylilaatua, rakentavat liian isoja kokonaisuuksia, joissa on kasoittain ominaisuuksia. Näitä kokonaisuuksia on myös vaikea korjata."

 

 

 

 

 

  

 

  Yrittäjät